بلاگ دکور دیواردکور دیوار

اجرا کاغذ دیواری شامل زیر سازی دیوار، چسب کاری و نصب کاغذ دیواری

نصب کاغذ دیواری

اجرای کاغذ دیواری بر خلاف رنگ آمیزی بسیار آسان و بی دردسر است. از آنجا که نصب آن با استفاده از نوعی چسب مخصوص با حلال آب انجام می شود هیچگونه بوی زننده ای در محیط ایجاد نمی کند و لکه های احتمالی چسب پس از اجرا به راحتی با یک اسفنج خیس تمیز می شوند.

زیرسازی دیوارها

نکته مهم در اجرای کاغذ دیواری، آماده کردن و زیرسازی سطوح دیوار قبل از اجرا می باشد. چنانچه بخشی از دیوار نمدار باشد ، برطرف کردن منشا رطوبت ضروری است و باید صبر کنید تا آن قسمت کاملا خشک شود. اگر دیوار ها تا به حال نقاشی نشده اند و پوشش دیوار ها گچ خام است باید یک دست روغن پرایمر (روغن الیف) روی سطوح اجرا شود. همانند زمانی که برای نقاشی رنگ و روغن، دیوارها را زیرسازی (ماستیک) می کنیم، برای اجرای کاغذ دیواری هم سطوح دیوار ها باید عاری از هرگونه ترک، سوراخ، شکستگی و ناصافی باشد. پیش از اجرا تمامی اینگونه عیوب را باید با گچ یا بتونه اصلاح کرد. سپس، تمام سطوح را با محلول رقیقی از چسب کاغذ دیواری و کمی سریش، یک دست چسب می زنیم و صبر می کنیم تا خشک شود. این کار باعث می شود تا گرد و غبار روی دیوار با چسب خشک شود و پس از نصب، کاغذ محکم به دیوار بچسبد. فراموش نکنید که پیش از چسبکاری، رویه ی کلید و پریز ها را باز کنید و جریان برق را از کنتور قطع کنید.

همزمان با زیر سازی دیوارها چنانچه برخی سطوح مانند سقف ها، پنجره ها، نرده ها، چارچوب درب ها و . . . نیاز به رنگ آمیزی دارند، کار نقاشی آنها را پیش از شروع به نصب کاغذ دیواری تمام کنید تا بعدا نگران پاشیده شدن رنگ روی کاغذ دیواری ها نباشید. چنانچه سطوح دیوار لکه های زردی یا سیاهی دارد آن را با مقداری رنگ رقیق سفید بپوشانید زیرا این لکه ها ممکن است از زیر برخی انواع نازکتر کاغذ دیواری (مثل non-woven) خود را نشان دهد.

اندازه گیری، برش، چسبکاری کاغذ دیواری

با آنکه عمل نصب کاغذ دیواری آسان به نظر می رسد و با یک جستجوی ساده در اینترنت می توانید مقالات زیادی با عنوان آموزش نصب کاغذ دیواری بیابید، ولی از آنجا که اینکار مانند دیگر مهارت های عملی نیاز به تمرین دارد، تا یاد گیری کامل فوت و فن آن بهتر است از یک نصاب بخواهید که آن را برای شما اجرا کند. ساخت چسب، برش طولی کاغذ دیواری به شیوه ای که کمترین دور ریز را ایجاد کند، همچنین جفت و جور کردن نقوش کاغذ دیواری های طرح دار نیاز به تجربه و مهارت یک نصاب کاغذ دیواری دارد.

عملیات نصب با اندازه گیری ارتفاع دیوار مورد نظر آغاز می شود. دقت کنید تا رول های کاغذ دیواری هایی که در یک میدان دید نصب می شوند دارای یک شماره سری ساخت (Batch No) باشند، چرا که تولیدات یک کارخانه در سری های مختلف ممکن است دارای کمی اختلاف رنگ باشد. ابتدا اولین قواره طولی را به اندازه ارتفاع دیوار بعلاوه 5 سانتیمتر برش می زنیم و سپس سایر قواره ها را به ترتیب، پس از جفت کردن نقوش آن با قواره ماقبل، برش می زنیم و به همان ترتیب روی هم قرار می دهیم.

پس از برش، قواره ها را به همان ترتیب چسب زده و به سمت پشت کاغذ دیواری از دو طرف تا می کنیم به طوری که قسمت های چسب خورده روی هم قرار گیرند. قواره های تا خورده را با حفظ ترتیب روی هم چیده و کار نصب اولین قواره را با رسم خط شاقول روی دیوار از یک کنج مناسب آغاز می کنیم. توجه داشته باشید که برخی انواع کاغذ دیواری ها بصورت خود چسب تولید می شوند که فقط کافیست پشت آنها را (مانند تمبر پستی) خیس کنید تا آماده نصب شوند. در مورد کاغذ دیواری های non-woven هم باید چسب به دیوار زده شود و نیازی به چسبکاری کاغذ ها نیست.

نصب کردن کاغذ دیواری

توجه داشته باشید که هیچگاه به لبه دیوارها یا امتداد چارچوب درب و پنجره ها به عنوان خط شاقول اعتماد نکنید و حتما برای شروع به کمک شاقول روی هر دیوار یک خط شاقول رسم کنید. اولین قواره چسب خورده را ابتدا از سمت بالا از تا باز کرده و با رعایت خط شاقول روی دیوار می چسبانیم و سپس قسمت تاخورده پایین را نیز باز کرده روی دیوار می چسبانیم. به کمک کاردک پلاستیکی یا فرچه مخصوص ، قسمت های چروک خورده را صاف میکنیم و چسب های اضافه را در صورت وجود با کشیدن کاردک روی آن خارج می کنیم.

قسمت های اضافه را با کمک خطکش و تیزبر برش می زنیم و قواره های بعدی را نیز به همین ترتیب یک به یک نصب می کنیم. جای کلید و پریز ها و دریچه های احتمالی را با استفاده از تیزبر یا قیچی روی کاغذ دیواری برش می زنیم. پس از نصب کاغذ دیواری تا زمان خشک شدن کامل آن (حدود 48 ساعت) از دستکاری آن بپرهیزید. معمولا پس از نصب، حباب هایی زیر کاغذ مشاهده میشود که این حباب ها ظرف چند ساعت، پس از خشک شدن کاغذ دیواری کاملا از بین می روند. اگر چند روز پس از نصب احتمالا در برخی نقاط لبه های کاغذ از هم باز شود می توان آن را دوباره با احتیاط خیس کرده و با چسب کاغذ دیواری یا چسب چوب تیوپی بهم چسباند.

منبع: arel.ir

نمایش بیشتر
دکمه بازگشت به بالا